دانشگاه هنر اصفهان
دانشکده هنر و ادیان و تمدنها
گروه هنر اسلامی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنراسلامی
بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن
( مورد مطالعه: پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان)
استاد راهنما:
دکتر بهار مختاریان
استاد مشاور اول:
دکتر علیرضا خدامی
استاد مشاور دوم:
دکتر جبار رحمانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
فرش با حیات مادی و معنوی ترکمن مأنوس است و معرف هویت و عامل وحدت طوایف مختلف بشمار می آید. نقوش در فرش اصیل ترکمن، دارای ساختاری مشخص و منسجم بوده و تا دهه های اخیر مادر ترکمن خود را ملزم به رعایت آن می دانست.آگاهی از همخوانی پدیده های اقتصادی و طبیعت زیستی، با نقوش سبک جدید، مسأله اساسی این تحقیق بوده است. هدف کلی تحقیق، شناخت دگرگونی نقوش فرش ترکمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن، بین دو طایفه گوگلان و یموت در استان گلستان است. فرضیه اصلی این تحقیق، بیانگر آن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشر آگاهی و گسترش ارتباطات در دگرگونی نقش مایه های سنتی فرش دستباف ترکمن مؤثر بوده است.
این تحقیق با روش انسان شناسی هنر و با عنایت به شیوه های مختلف زیست اجتماعی، طی دو دوره قبل و بعد از انقلاب، بدنبال آن است که کارکرد دست بافته های ترکمن را در زندگی اجتماعی- اقتصادی نمایان سازد. روش کار، بر اساس گردآوری اطلاعات بر پایه مطالعات کتابخانه ای، شرکت در همایش، مصاحبه مستقیم با سؤالات باز( بافندگان و کارشناسان)، مشاهده، استفاده از ابزارهای مردم نگارانه دیداری و شنیداری است. مهمترین دستاوردهای تحقیق عبارتند از:
- پیش از انقلاب، دستبافته های ترکمن از نظر کارکرد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی از انسجام و پیوستگی عقلایی برخوردار و در اقتصاد خانوار و رفاه زیستی- روانی بافندگان، نقش مثبت و در تداوم وحدت قوم ترکمن مؤثر بوده است.
- پس از پیروزی انقلاب، جنگ، بحران های سیاسی- اقتصادی داخلی و خارجی، افزایش سطح سواد در مقاطع مختلف تحصیلی( دختران و پسران) و …زمینه را برای تحول نقش مایه ها مهیا نمود که به سبب عدم مطالعات بنیادین فرهنگی و انسان شناسانه، نتایج مطلوب حاصل نگردید.
کلید واژه:
نقش مایه – فرش ترکمن – سبک سنتی – سبک جدید – گول
فصل اول: کلیات
مقدمه……………………………………………………………………………….1
1- 1 بیان مسئله…………………………………………………………………………….1
1-2 اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش…………………………………………………….2
1-3 اهداف پژوهش ………………………………………………………………………3
1-4 چارچوب نظری پژوهش ……………………………………………………………..3
1-5 روش پژوهش ……………………………………………………………………….3
1-6 قلمرو مکانی پژوهش ………………………………………………………………..3
1-7 قلمرو زمانی پژوهش…………………………………………………………………4
1-8 ابزارهای گردآوری داده ها…………………………………………………………..4
1-9 محدودیت های پژوهش……………………………………………………………..4
فصل دوم: تاریخ و ساختار اجتماعی ترکمن
مقدمه……………………………………………………………………………..6
2-1 واژه شناسی کلمه ترکمن…………………………………………………………….6
2-2 تاریخ …………………………………………………………………………….7
2-2-1 آسیای میانه…………………………………………………………………………7
2-2-2 تاریخ ترکمنان……………………………………………………………………..9
2-2-3 هخامنشیان………………………………………………………………………..01
2-2-4 دین ترکمنان………………………………………………………………………..12
2-2-5 مغولان……………………………………………………………………………..12
2-2-6 دوران اواخر قاجار و پهلوی………………………………………………………. 15
2-2-6-1 ورود روس ها به آسیای مرکزی در قرن 19……………………………………….. 15
2-2-6-2 دوران پهلوی………………………………………………………………….. 15
2-3 جغرافیا……………………………………………………………………….. 16
2-3-1 موقعیت جغرافیایی……………………………………………………………… 17
2-3-2 جمعیت……………………………………………………………………….. 17
2-3-3 اصالت ترکمن…………………………………………………………………. 18
2-3-3-1 زبان………………………………………………………………………….. 18
2-3-3-2 اسب(اسب های آسمانی)……………………………………………………….. 19
2-3-3-3 موسیقی………………………………………………………………………. 19
2-3-3-4 فرش…………………………………………………………………………. 20
2-4 ساختار اجتماعی تراکمه………………………………………………………….. 20
2-4-1 هرم قدرت……………………………………………………………………… 21
2-4-2 طوایف یموت…………………………………………………………………. 21
2-4-3 تقسیمات عشیرتی یموت………………………………………………………… 22
2-4-4 طوایف گوگلان……………………………………………………………….. 23
2-4-5 تقسیمات عشیرتی گوگلان………………………………………………………. 23
2-5 عوامل مهم در تبیین ساختار اجتماعی طوایف ترکمن………………………………… 24
2-5-1 خانواده……………………………………………………………………….. 24
2-5-2 مردان…………………………………………………………………………. 24
2-5-3 زنان………………………………………………………………………….. 24
2-5-4 تأثیر جغرافیا بر فرهنگ…………………………………………………………. 25
2-5-5 اعتقادات مذهبی و باورها………………………………………………………… 26
2-5-6 اقتصاد………………………………………………………………………… 27
2-5-7 کشاورزی……………………………………………………………………… 29
پی نوشت………………………………………………………………………..31
فصل سوم: روش / ساختار فرش ترکمن
مقدمه…………………………………………………………………………….35
3-1 هنر…………………………………………………………………………… 53
3-2 زیبایی………………………………………………………………………… 36
3-3 بررسی جایگاه جوامع ترکمن بر اساس مطالعات انسان شناسی………………… 36
3-4 تفاوت های عمده در فرم های هنری بین جوامع کوچک و پیچیده……………………… 38
3-5 بررسی نقش هنر بر فرد و جامعه……………………………………………………. 38
3-5-1 کارکردهای هنر…………………………………………………………………. 40
3-5-1-1 لذت حسی برای فرد……………………………………………………………. 40
3-5-1-2 یگانگی فرهنگی……………………………………………………………….. 40
3-5-1-3 هنر و ثبت تاریخ فرهنگی……………………………………………………….. 40
3-5-1-4 نقش هنر در تداوم جامعه………………………………………………………… 41
3-5-1-5 کنترل اجتماعی………………………………………………………………… 41
3-5-1-6 حفظ یا به چالش کشیدن وضع موجود…………………………………………….. 42
3-6 ساختار فرش ترکمن……………………………………………………………… 44
3-6-1 ابزار آلات قالیبافی ترکمن……………………………………………………….. 45
3-6-1-2 دار…………………………………………………………………………… 45
3-6-1-3 شانه« داراق»…………………………………………………………………… 46
3-6-1-4 گره………………………………………………………………………….. 47
3-6-1-5 پشم و رنگ…………………………………………………………………… 47
3-7 فرهنگ قالیبافی………………………………………………………………….. 48
3-7-1 باورها و آداب در بافت قالی……………………………………………………….. 48
3-7-2 چله کشی فرش………………………………………………………………….. 50
3-8 مشخصات فرش ترکمن……………………………………………………………. 51
3-9 منشأ نقش های قالی ترکمن…………………………………………………………. 52
3-10 مظاهر مشخص قالی ترکمن………………………………………………………… 52
3-11 اسامی نقوش قالی ترکمن………………………………………………………….. 53
3-12 نقش های ترکمن و الهام از طبیعت………………………………………………….. 53
3-13 گول…………………………………………………………………………….. 54
3-13-1 انواع گول های سنتی در طوایف ترکمن…………………………………………….. 54
3-13 بعد از انقلاب…………………………………………………………………….. 55
3-14 عناصر صوری در مطالعه فرش ترکمن……………………………………………….. 55
3-14-1 مهارت در بافت…………………………………………………………………. 55
3-14-2 نظم در ظاهر و مهارت……………………………………………………………. 56
3-14-3 فقدان مهارت…………………………………………………………………… 56
3-14-4 تقارن………………………………………………………………………….. 56
3-14-5 تقارن معکوس………………………………………………………………….. 56
3-14-6 ریتم…………………………………………………………………………… 57
3-14-7 طرح های حاشیه ای…………………………………………………………….. 57
3-14-8 تزئین بخش های مهم……………………………………………………………. 57
3-14-9 نماد پردازی……………………………………………………………………. 58
3-14-10 فقدان ثبات تصویری ……………………………………………………………. 58
3-14-11 فقدان یکدستگی نمادها…………………………………………………………. 58
3-14-12 نام نقش ها…………………………………………………………………….. 59
3-14-13 توزیع جغرافیایی تفسیر طرح های مشابه……………………………………………. 59
3-14-14 استنباط از معنی………………………………………………………………… 59
3-14-15 ثبات نمونه های شیوه کار در مقابل ثبات تفسیر……………………………………… 60
3-14-16 سوء تغییر در تقاضا……………………………………………………………… 60
3-14-17 تأثیر سطوح تزئینی……………………………………………………………… 60
3-14-18 سبک…………………………………………………………………………. 60
3-14-19 ثبات شکل…………………………………………………………………….. 60
3-14-20 تبدیل شکل در موارد جدید……………………………………………………… 61
3-14-21 تعیین فنی شکل………………………………………………………………… 61
3-14-22 ویژگی انحصاری سبک…………………………………………………………. 61
3-14-23 نقش مایه های ترکیبی…………………………………………………………… 62
3-14-24 بافنده در محدوده فرهنگی خود…………………………………………………… 62
3-14-25 سیطره سبک بر نوآوری………………………………………………………… 62
3-14-24 عناصر شاخص سبک…………………………………………………………… 62
3-14-27 نابسامانی های کیفی……………………………………………………………. 63
3-15 عوامل عمده عدم ثبات رنگ در منطقه……………………………………………… 63
3-16 مشکلات فرش ترکمن در مصاحبه با بافندگان………………………………………. 63
پی نوشت………………………………………………………………………. 65
فصل چهارم: تحلیل
مقدمه……………………………………………………………………………..68
4-1 نمونهای از قدیمیترین فرش بجای مانده از ترکمنهای یموت…………………………. 70
4-2 نتایج …………………………………………………………………………… 75
4-3 پیشنهادات ………………………………………………………………………. 76
پی نوشت…………………………………………………………………………..77
4-4 منابع و مواخذ……………………………………………………………………. 78
مقدمه:
ترکمنان، دسته ای از کوچ نشینان زرد پوست آسیای مرکزی بودندکه بدلیل شیوه خاص معیشتی و ویژگی های مترتب بر جوامع کوچک(بدوی) شناخت تاریخ آنان به آسانی میسر نیست. از اینرو، محققان با توجه به شرایط جغرافیایی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگ مادی و …راه را برای شناخت عمیق تر فرهن
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 794
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0